Kilde: Sjømennennes minnehall, Stavern
Torridal
Forlist 05-04-1945
Rederi: Ingvald Bjørneboe
Tonnasje 1.381 br.t.
Torridal ble 5. april 1945 torpedert på Folla av norsk ubåt Utsira. Torridal lå ytterst i en tysk konvoi, underveis fra Bodø til Trondheim i ballast. Torridal sank i løpet av få sekunder. Av en besetning på 18 omkom 15 mann. Dette var det siste angrepet i krigen utenfor norsk kyst.
Felix DS
Forlist 11-02-1944
Rederi: Jacob Kjøde
Tonnasje 3.500 tdw
DS Felix ble torpedert av alliert ubåt 11. februar 1944 på Folla. Skipet ble sterkt skadet, og besetningen klarte å landsette skipet på Flatanger landet. Tre mann omkom.
Hødur DS
Forlist 20-04-1942
DS Hødur krigsforliste 20. april 1942 på Folla. En omkom.
Bærum MS
Forlist 26-10-1944
Tonnasje 203 br.t.
MS Bærum lå på havnen i Rørvik da hun 26. oktober 1944 ble angrepet av fly og bombet i senk. En mann omkom
19 FORLIS PÅ FOLLA 1917-1974
Kilde: http://www.skipet.no
NORSK SKIPSFARTSHISTORISK SELSKAP
Tre-D/S STÆRKODDER (JSPM)
Bygd av Trondhjems mek. Verksted, Trondhjem
114 brt, 41 nrt 88.6 x 17.4 x 8.6
Opprinnelig dampmaskin ukjent
1890: 2cyl.Comp. (Al L. Thune, Kristiania, 36 NHK, 180 iHK
1882: Nov.: Levert som STÆRKODDER for A/S Det Nordenfjeldske Dykerselskab, Trondhjem
1912: Overtatt av Norsk Bjergningskompagni A/S, Kristiania/Trondhjem
1917: 17.11.: Sank på Folla på reise Kristiansund – Risvær. Folk på land mente å se at fartøyet var i klart farvann, men påstod å ha hørt et drønn fra en (mine?)- eksplosjon.
Hele besetningen, 10 mann, omkom.
M/aux. SORGENS HAAB (MRBQ)
Bygd på ukjent sted som seilfartøy
58 brt Ukjente dim. Motor av ukjent type, trolig innsatt 1918-19
1885: Levert med ukjent navn for ukjent eier.
1919: Som SORGENS HAAB eid av ukjent eier i Brønnøysund
1919: 20.12.: Sank på Folla på reise Rørvik – Bjørn’s Sildeoljefabrikk med sild.
Fikk motorstopp ved Kråka fyr.
Galeas LYKKEN (KCGN)
Bygd i Romsdalen
62 brt, 50 nrt 74.6 x 19.0 x 8.1
1855: Levert med ukjent navn for ukjent eier.
1908: Som MARTA MAGDELONA eid av Alexander Aavik, Mosjøen
1911: Solgt til A. Vik, Mosjøen.
1916: Eier og reg.havn flyttet til Bodø
1918: Solgt til Henrik Johan Johansen, Bodø. Omdøpt LYKKEN
1921: 09.05.: Grunnstøtte og sank på Folla på reise Trondhjem – Narvik med sild.
Tre-M/S RØSFJORD (MQBP)
Bygd i Grimsby, England, som seilslupp
70 brt, 58 nrt 73.3 x 20.1 x 9.5
1881: Levert med ukjent navn til u3Jent, trolig engelsk eier.
1907: Innkjøpt av Martin Kaarstad, Flore. Het JENNI
1913: Solgt til Martin Baarstad, Indviken/Namsos
1916: Solgt til Theodor K. Fjærli, Utvorden/Namsos
Omdøpt til RØSFJORD (NT-16-K) Ombygd til M/S: 74 brt, 58 nrt
2cyl. Hein RM (De Forenede Motorfabr.), 87 bHK
1923: Solgt til Brødrene Brækkan A/S, Kolvereid/Namsos 1932: 25.10.: Forliste ved Buholmsråsa på Folla etter motorhavari i pålandsvær på reise Kolvereid – Bergen med fisk.
D/S SORTLAND (MCVR)
Bygd av Stavanger Støberi & Dok, Stavanger (# 52)
638 brt, 404 nrt, 741 t.dw. 156.2 x 26.1 x 19.1
3Exp. (SS&D), 70 NHK, 380 iHK
1906: Sept.: Levert som SORTLAND for A/SVesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes/Bodø.
1911: Reg.havn endret til Stokmarknes
1924: 26.12.: Mistet propellen og grunnstøtte på Folla på reise Rørvik – Trondhjem med tran. 1 mann omkom.
Tre-M/kutter GØTA (HKLP)
Bygd i Yarmouth som seilkutter
77 brt, 53 nrt 82.8 x 19.5 x 9.1
1878: Levert som WILLIAM HENRY for ukjent eier
1906: Som GØTA eid av L. M. Christensen, Tønsberg
1909: Solgt til A/S Gøta (S. B. Meyer), Tønsberg
1916: Solgt til Fangst-A/S Lilleput (M. H. Smith, Kristiania), Tønsberg
1919: Solgt til Ole Nøstvold, Kristiansund/Tønsberg
1924: Motor av ukjent type innsatt.
1924: Solgt til ukjent eier i Trondhjem.
1925: 07.12.: Sprang lekk og ble forlatt på Folla på reise Thamshavn – Narvik i ballast.
Tre-M/S VEØ (MHWN)
Bygd i Tresfjord i Vestnes
56 brt, 68.0 x 16.6 x 7.8
2cyl. Finnøy RM (Nils N. Finnøy, Finnøy), 62 bHK
1912: Levert som VEØ for Peder Nilsen, Veø/Molde
1920: Solgt til Peder Utstrand, Trondhjem
1927: Solgt til Paul Strand, Hestvik på Hitra/Trondhjem
1929: 02.03.: Forsvant på Folla under storm på reise Trondhjem – Bodø med agnsild.
Hele besetningen, 4 mann, omkom.
Tre-M/S RØSFJORD (MQBP)
Bygd i Grimsby, England, som seilslupp
70 brt, 58 nrt 73.3 x 20.1 x 9.5
1881: Levert med ukjent navn til ukjent, trolig engelsk eier.
1907: Innkjøpt av Martin Kaarstad, Florø. Het JENNI
1913: Solgt til Martin Baarstad, Indviken/Namsos
1916: Solgt til Theodor K. Fjærli, Utvorden/Namsos
Omdøp til RØSFJORD (NT-16-K) Ombygd til M/S: 74 brt, 58 nrt
2cyl. Hein RM (De Forenede Motorfabrikker, Bergen), 87 bHK
1923: Solgt til Brødrene Brækkan A/S, Kolvereid/Namsos
1932: 25.10.: Forliste ved Buholmsråsa på Folla etter motorhavari i pålandsvær på reise Kolvereid – Bergen med fisk.
D/S PIRIN (LKOE)
Bygd av Joh. C. Tecklenborg AG, Wesermünde (# 199)
189 brt, 102 nrt, 200 t.dw.113.7 x 22.7 x 10.7
3Exp. (Tecklenborg), 40 NHK, 340 iHK
1904:15.10.: Levert som HENRIETTE for F. W. Jacobs, Geestemünde, Tyskl.
1905:Solgt til Hochseefischerei Nordstern AG, Geestemünde, Tyskl. (PG.105)
1914:02.08.: Rekvirert av Die Kaiserliche Marine
1918.23.11.: Tilbakelevert eier
1922:Reg.havn endret til Wesermünde, Tyskl. Omdøpt WEGA
1929:Solgt til Emil Söhle, Wesermünde, Tyskl. Omdøpt NIXE
1931:14.08.: Solgt til Erwin Spitzler, Danzig/Praha, Tsjekkoslovakia
1933:Solgt til H. Söhle Hochseefischerei, Wesermünde, Tyskl. Omdøpt MERCUR
1937:Aug.: Solgt til Karl Ortmann, Danzig
1937:Aug.: Solgt til N. Balakoff, Varna, Bulgaria. Omdøpt PIRIN
1937:Aug.: Solgt til J. Hansen (Karl Ortmann, Danzig), Varna, Bulg.
1940:Solgt til Skibs-A/S Pirin (Holter-Sørensen & Co.), Oslo
1941:15.03.: Grunnstøtte v/Buholmsråsa på Folla på reise Vesterålen – Trondheim med fisk.
D/S FELIX (MDHB) (1922 – 1924)
Bygd av William Dobson & Co., Newcastle (# 152)
1837 brt, 1123 nrt, 3500 t.dw. 290.4 x 42.0 x 19.2
3Exp. (NE Mar. Eng. Co. Ltd., Wallsend), 248 NHK, 1400 iHK
1907: Mai: Levert som FELIX for D/S A/S Felix (P. A. Grøn), Sandefjord
1911: Aug.: Solgt til D/S A/S Felix (Bendix J. Grefstad & Sigurd Herlofson), Arendal
1915: Sept.: Solgt til A/S Felix (Fred. Th. Bergh), Porsgrund
1916: Juni: Solgt til A/S Felix (Jacob Ringen), Haugesund
1918: Sept.: Overført til D/S A/S Storborg (Jacob Ringen), Haugesund
1922: Jan.: Disp. overtatt av Brummenæs & Torgersen, Haugesund
1924: Febr.: Solgt til D/S A/S John Knudsen (John Aug. Knudsen & Chr. Haaland), Haugesund
1929: Disp. overtatt av Chr. Haaland, Haugesund
1934: Juni: Solgt til A/S Inger (Jacob Kjøde A/S), Bergen
1944: 11.02.: Torpedert og senket av britisk ubåt HMS STUBBORN på Follafjorden.
Var på reise Mo i Rana – Trondheim.
1946: Hevet og reparert av Bergens mek. Verksteder.
1947: Satt i fart på nytt.
1952: Des.: Solgt til Belgia for hogging.
Tre-M/S HERMAN (LGIH)
Bygd på ukjent sted i Bergen Stift, som galeas
92 brt 70.4 x 19.7 x 8.5
Motor av ukjent type, innsatt ????
1870: Levert som HERMAN for ukjent eier
1906: Solgt til John Johnsen, Vestnes/Molde
1907: Solgt til Nils E. Gjerde, Molde
1910: Solgt til Edv. Karlsen, Bodø
1911: Solgt til Edv. Olaus Wiig P/R, Bodø
1917: Solgt til P/R Einar Christensen, Fennris i Gildeskål/Bodø
1923: Overtatt av Nordland Privatbank, Bodø
1928: Solgt til Ølbert Johnsen, Breivik i Skjerstad/Bodø
194?: Solgt til Kåre Bertnes, Valosen/Bodø
1949: 27.10.: Kantret på Folla på reise Tromsø – Bergen med fisk og tran.
M/S KONGSØY (LLUJ)
Bygd av Fleming & Ferguson, Paisley
426 brt 190.1 x 30.3 x 6.4
Motor av ukj. type
1943: Levert som HMS LCG(L) 3xx for The Royal Navy (landgangsfartøy)
1946: Solgt til Den norske Stat (Finnmarkskontoret), Oslo. Omdøpt KONGSØY
1947: Ferdig ombygd ved Moss Værft & Dokk
1947: 16.08.: Solgt til Enersen & Enersen P/R, Drammen
1949: Overført til P/R Fremo (Enersen & Enersen), Drammen
1950: 05.12.: Sprang lekk og ble landatt på N. Kvernøya på Folla på reise Herøya –
Lofoten med gjødning. Brakt flott, kondemnert og overtatt av assurandørene.
1951: Mai: Solgt til A/S Haugesundsgrabb (S. Ronglan), Haugesund. Ombygd til
omalstningsanlegg for sild.
1961: Juli: Solgt til Høvding Skipsophuggningskompani. Sandnessjøen, for hogging.
Tre-M/S FINELL (LGOV)
Bygd i Grimsby, England, opprinnelig som seilfartøy
112 brt 81.8 x 26.9 x 10.7
Motor av ukjent type, innsatt på ukjent tidspunkt.
1880: Levert som BONNIE LADD for ukjent (engelsk?) eier
1906: Som TRONDHJEM eid av Brødrene Hellen, Trondhjem
1917: Solgt til Olivier Fossum, Strinda/Trondhjem
1920: Solgt til P/R Kr. Prestvik (Aasmund Prytz), Namsos
1934: Solgt til Amund Jakobsen, Kabelvåg/Svolvær. Omdøpt KRYSSEREN 2
1937: Solgt til Paul Paulsen, Egge/Steinkjer
1938: Solgt til Axel Paulsen, Egge/Steinkjer. Omdøpt FINELL
1951: Solgt til Jakob Sørensen P/R, Oksvoll/Steinkjer
1952: 26.03.: Sank på Buholmsråsa på Folla etter kollisjon. Var på reise Finnmark –
Kristiansund med fisk og tran.
M/S MEDVIND (LMQV)
Bygd i England
381 t.depl. 154.6 x 22.3 x 6.0
2x DM (Davey-Paxman), 1000 bHK
1944: Levert som HMS LCG(M) 129 for The Admirality (landgangsfartøy)
1947: Solgt til Sandeid Industriselskap A/S, Sandeid/Bergen, for ombygging til lastefartøy
1949: Satt i fart som MEDVIND for P/R Medvind (Kaare K. Rasmussen), Sandefjord
285 brt, 400 t.dw. 150.4 x 22.2 x 9.9
1950: Overført til K. K. Rasmussens Rederi A/S, Sandefjord
1952: 06.04.: Sprang lekk og sank på Folla. Var på reise Helland i Sørfold – Tamshavn med kvarts.
Tre-M/S ESTHER OLINDA (LPXH)
Bygd i Sandnessjøen
134 brt, 220 t.dw. 89.5 x 22.6 x 8.8
Motor av ukjent type
1919: Levert som ESTHER OLINDA for Niels M. Olsen, Vegstein/Brønnøysund
1946: Solgt til Anna Wiig (Fredrich Wiig), Sandnessjøen
1955: 03.07.: Ødelagt ved brann etter eksplosjon i lasten på Folla. Var på reise
Lauvøy – Trondheim med skrapjern.
(En kilde oppgir at fartøyet ble bygd under Napoleonskrigene)
M/S SANCT SVITHUN (LKGQ)
Bygd av Cantieri Navali Riuniti, Ancona
2095 brt, 1086 nrt, 1155 t.dw., 600 PC 267.6 x 41.0 x 14.8
8cyl. 2T DM (Fiat Stabilimento Grandi Motori, Torino), 2700 bHK
1950: Levert som SANCT SVITHUN for DSD, Stavanger
1962: 21.10.: Grunnstøtte ved Nordøyan fyr på Folla i nordgående hurtigrute.
41 mennesker omkom.
Tre-M/S PETRUS (LINM)
Bygd av Knut Skaaluren, Rosendal, som jagt
86 brt, 75 nrt, 160 t.dw. 84.9 x 21.4 x 9.2
1896: Levert som PETRUS for Johan Nygaard, Varaldsø/Bergen
1913: 15.01.: Overført til Johannes Nygaard, Varaldsø/Bergen
1913: Solgt til Alex. Iversen, Rønvik/Bodø
1916: Solgt til Johan Bertnes, Valosen/Bodø
1935: Overtatt av Kaare Bertnes, Bodø
1936: Motor innsatt: 2cyl. 2T Union RM (De Forenede Motorfabrikker, Bergen), 74 bHK
1969: 12.10.: Kantret på Folla på reise Trondheim – Nord-Norge med bygningsartikler.
Dekkslasten forskjøv seg.
M/S TRYGGEN (LLVI)
Bygd av Cochrane & Sons Ltd., Selby, som D/S
99 brt 84.4 x 18.2 x 8.4
Ukjent dampmaskin
1908: Levert som SUSSEX COUNTY for ukjent eier i Lowestoft.
1914: Sept.: Solgt til The Royal Navy
1921: Solgt til ukjent britisk eier
1939: Nov.: Rekvirert av The Royal Navy
1945: April: Tilbakelevert eier.
1947: Mars: Solgt til Alfred Mørch, Vedavågen/Bergen. Omdøpt SYDHOLM
Ombygd til M/S: Motor av ukjent type
1947: Juli: Solgt til P/R Sydholm (Otto Nakken, Ålesund), Bergen
1948: Omdøpt NØRVØY
1950: Sept.: Solgt til Petter Myklebust, Fonnes/Bergen
1951: Sept.: Omdøpt TRYGGEN
1965: Sept.: Solgt til Edvard & Bjarne Drågen, Ersholmen/Bergen
1971: Juni: Solgt til John & Arne Olsen Hunnestad P/R, Rørvik/Bergen
1973: 04.02.: Kantret og sank på Folla. Utilstrekkelig stabilitet.
M/S HADARVAAG (LJFW)
Bygd av Hjørungavåg Verksted A/S, Hjørungavåg (# 7)
199 brt, 137 nrt, 435 t.dw. 130.1 x 26.3 x 8.3
6cyl. 4T DM (Caterpillar Tractor Co., Peoria IL), 400 bHK
1966: Nov.: Levert som HADARVAAG for Sameiet Hadarvaag (Einar Hareide, Hareid), Ålesund
1967: Overført til Hallbjørn Hareide P/R, Hareid/Ålesund
1972: Overført til Hallbjørn Hareide, Hareid/Ålesund
1974: Solgt til Johan Dikkanen & Kjell Enebakk, Namsos/Ålesund
1974: 21.12.: Forsvant på Folla på reise Orkanger – Sortland med pipeelementer og pimpstein. Senere funnet ved Sør-Gjeslingan. 3 mann omkom.